Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Bart en Nienke - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Bart en Nienke - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Bart en Nienke

24 Oktober 2013 | Laos, Vangviang

Hallo mensen, we zijn vanuit Huay Xai met de slowboat via Pak Beng naar Luang Prabang gevaren. Dit duurde twee dagen. De prachtige natuur vanuit het midden van de Mekong rivier kun je hier bewonderen. Mensen wassen zich hier in de rivier en we stopten bij kleine dorpjes om voedsel af te leveren. In Luang Prabang aangekomen bleek het lichtfeest die dag te zijn. Alle families maken boten met lichtjes erop en laten deze uitvaren op de Mekong rivier. De boten gingen met een stoet door het stadje heen, wij zijn meegelopen in deze stoet tot aan de oever. Wij hadden zelf ook een klein bootje gekocht met een lichtje erop. Deze hebben we laten uitvaren op de rivier. De betekenis hierachter is dat je de nare ervaringen mee laat drijven op het water (dit hebben we ons laten vertellen). Het was 1 groot feest met veel lichtjes en vuurwerk. Verder hebben we Luang Prabang verder verkend door een scooter tocht te maken. We zijn naar de waterval geweest, waar tevens ook beren te vinden waren. Bij de waterval kon je ook zwemmen. Je kon via een grote steen met een touw lekker plonsen in het water, dit heeft Bart uiteraard ook gedaan. Hij kon dit zo goed, dat de mensen aan mij vroegen of die tarzan was. Terug in Luang Prabang hebben we de hoogste berg beklommen die gelegen ligt midden in het stadje. Daar staat een van de oudste wats (tempels) van Laos. Vanuit Luang Prabang hebben we de minibus naar Vang Vieng genomen. Daar aangekomen was het goed warm, graadje of 35. We hebben hier een ballonvaart gedaan. We gingen 1500 meter de lucht in en hadden vanuit hier een mooi zicht over Vang Vieng. Bart kreeg het wel een beetje warm onder de voetjes. Na een spectaculaire landing dwars door de bomen kwamen we kantelend op de grond terecht midden op een voetbalveld. De jochies vonden het wel best en gingen gewoon door met het voetballen om de ballon heen. Vandaag hebben we een rots beklommen. Dit was erg mooi en leuk. We moesten eerst door de jungle waarbij we een paar rivieren moesten oversteken. Toen we dit gehad hadden, moesten we via een steil pad (gladde rotsen) omhoog. Om bij een steile bergwand te komen waar we gingen klimmen. Op een richel van circa 2 meter breed gingen we klimmen. Prachtig uitzicht en je moest goed opletten want na die 2 meter zat een prachtige afgrond van ruim 50 meter, die we al beklommen hadden om op de plaats van bestemming te komen. We gaan morgen tuben met een groep mensen die we al hadden leren kennen in Luang Prabang. We zullen hier verder nog wat wateractiviteiten doen en zullen hierna als 1 van de weinige backpackers door trekken naar het oosten Phonsavanh, in plaats van het zuiden Vientiane. Hier willen wij de Vlakte der Kruiken bezoeken. Dit is een plek wat gebombadeerd is in de Laotiaanse oorlog. Daarna zullen wij de bus naar Hanoi, Vietnam pakken.